SEO Nedir?

SEO aslında İngilizce bir kısaltmadır. İngilizce tam açılımı ise, “Search Engine Optimization”  yani “Arama Motoru Optimizasyonu”..

Bir başka ifadeyle SEO: sitenizin organik trafiğini hem nicelik & nitelik olarak artırmaktır. Ziyaretçi trafiğiniz arttığında satışlarınız, reklam gelirleriniz de artar.

Kullanıcılar arama motorlarında bir arama gerçekleştirdiğinde bazen milyonlarca sonuç döndürür. Bu sonuçlar dikey listeleme yöntemiyle yukarıdan aşağıya (en alakalı olandan en alakasız olana doğru) sıralanır.

Hemen örneklendirelim;

21 milyon küsür sonuç.. inanılmaz gerçekten . Google, her 10 sonuçta bir sayfalama yapıyor. 1,2,3,4 … şeklinde bu sonuçları listeliyor yani 21 milyon sonuç tek sayfada değil.

İstatistiklere göre kullanıcıların %99’u sadece ilk sayfadaki sonuçlara tıklıyor. Eğer Google SERP’te bir mezarlık arıyor olsaydık orası kesinlikle 2.sayfa olurdu.. (kimse 2.sayfadaki sonuçlarla ilgilenmiyor çünkü.)

İlk sayfadaki tıklama oranları ile alakalı Smartinsights.com‘dan bir kaç veri paylaşmak istiyorum sizinle.

CTR: Click Through Rate ( yüzde olarak tıklanma oranıdır; yani 9.sıradaydanız ziyaretçilerin %3 ü tıklar, 6.sıradaysanız %7 si tıklar gibi..)

Mavi grafik çizgisi marka anahtar kelimeleri, pembe olanı marka olmayan anahtar kelimeleri temsil etmektedir.

Yatay veriler pozisyonu gösteriyor (anahtar kelimedeki sıralama örneğin: 1.sıra, 5.sıra gibi..)

Dikey veriler tıklanma yüzdesi (CTR)..

Branded: Marka anahtar kelimeler ilgili sitenin domain adının geçtiği kelimelerdir (Örneğin: hepsiburada ayakkabı)

Unbranded: Marka olmayan kelimeler (Örneğin: çocuk ayakkabısı)

Analitik yorum gücünüz konusunda bir fikrim yok ama grafiği yorumlamak son derece kolay.

Tıklanma oranı ile sıralama ters orantılı. Yani sıralama değeri düştükçe (yani 1.sıraya yaklaştıkça) tıklama oranı artıyor.

Çünkü kullanıcılar, ilk sıradaki sitenin daha güvenilir, daha güçlü ve başarılı olduğunu düşünüyor.

Örneğin marka kelimeler için;

  • ilk sıra – %33
  • ikinci sıra – %15
  • üçüncü sıra – %10
  • dördüncü sıra – %6
  • beşinci sıra – %4

Bu şekilde ilerliyor. Marka olmayan anahtar kelimelerde ilk sıra tıklanma oranı dışında pek bir farklılık yok aşağı yukarı tüm pozisyonlarda tıklanma oranları aynı.

İlk sayfa’da yer almanın önemi tartışılmaz. Görüyorsunuz 2.sayfa ve sonrasına kimse bakmıyor. Pozisyona göre sıralama oranlarını gösteren bir başka veri de aşağıdaki gibi.

SEO ve Ziyaretçi Trafiğinin Kalitesi

SEO’nun ne olduğunu merak ettiğiniz için bu yazıyı okuyorsunuz bunun farkındayım yani yolun başındasınız.

Hazır yolun başındayken size bir hatırlatma yapmak istiyorum.

Ziyaretçi trafiğinin niceliği kadar niteliği de önemli.

Örneğin; Apple marka bilgisayar satışı yapan bir internet siteniz var. İngilizce’de Apple = Elma demektir, aynı zamanda devasa bir marka.

Sizce “apple” kelimesini arayan tüm kullanıcılar; Apple ürünleri mi arıyordur? Kesinlikle hayır..

Bu kullanıcıların çok büyük bir bölümü meyve olan apple sözcüğünü kastetiyor.. ama siz meyve olan elmalardan satmıyorsunuz, macbook, imac gibi cihazlar satıyorsunuz.

Elma meyvesini aratarak sitenize ulaşan ziyaretçiler sunduğunuz hizmetleri aramadığından bu anahtar kelime üzerinden gelen ziyaretçi trafiği kalitesiz olacak, dönüşüm sağlamayacaktır.

Elma markasını aratarak sitenize ulaşan ziyaretçiler ürünleriniz / hizmetleriniz ile yakından ilgilendiğinden bu trafik dönüşüm sağlayacaktır (yani satış yapabilceksiniz.)

Anahtar Kelimeleri Kullanıcı Niyetine Göre Gruplarsak

  • Satın Alma Yönelimi : satın al, fiyatları, fiyatı, hemen satın al, ucuz vb
  • Bilgi Edinme Yönelimi: Ne, nedir, ne zaman, nasıl, nerede, son dakika, haber
  • Lokasyon Yönelimi: yakında, civarda, etrafta, harita, yol tarifi, nasıl gidilir
  • Spesifik Yönelim : Yukarıdakilerin 3 ünü de içerebilir; Örneğin: Maltepe civarında nereden kartuş satın alabilirim?

Arama Motorlarının Amacı Nedir?

Google, yandex veya bing gibi dev arama motorlarının amacı kullanıcılarına en doğru & alakalı sonuçları vermektir.

Apple örneğimizde olduğu gibi bir arama teriminden ne kastedildiğini anlayarak doğru sonucu getirebilmek çok ciddi bir teknolojik birikim gerektirmektedir.

Dünya çapında arama motoru pazarında açık ara önde olan Google, insan zekasını aratmayan algoritmalarıyla kullanıcılara en alakalı sonuçları listeleyen mükemmel bir araç.

Eğer arama motorlarının amacını doğru anlayabilirsek, SEO nedir sorumuza çok daha işlevsel bir cevap verebiliriz.

Aslında SEO; bir bakıma kullanıcılara tam olarak istediklerini vermek ve sayfanıza yöneldiklerinde eksiksiz bir deneyim yaşamalarını sağlamaktır.

Örneğin;

“Çanta satın al” anahtar kelimesi ile arama yapan kullanıcılar için sitenize “Çanta Satın Al” başlıklı 750 kelimelik bir yazı ekledik. Halbuki, ziyaretçinin amacı çanta satın almak, siz çanta satmıyorsunuz ama sayfanızda sırf bu kelimede üst sıralarda yer almak için 750 kelimelik tüm site içi SEO su yapılmış bir yazı var..

Sizce bu içerikle bu anahtar kelimede başarı sağlamak mümkün mü?

Elbette hayır..

Demek istediğim, ziyaretçilerinizi dikkate almalısınız herşeyden önce. Google veya Bing’i değil. Çünkü arama motorları kullanıcı deneyimi merkezli bir listeleme yapıyor. Eğer insanlar sitenize gelip hemen kaçıyorsa ters giden birşeyler var demektir (alakasız ve kalitesiz içerik / geç yüklenen sayfalar vb)

Hatırlatma: Backlink SEO Demek Değil..

Çok değil 6-7 sene önce içeriğiniz kopya bile olsa 1-2K backlink basıldığında siteler uçuşa geçerdi. O zamanlar black hat SEO ( etik olmayan SEO teknikleri ) gerçekten işe yarıyordu.

O günden bu güne arama motorları bu tür spam çalışmalara karşı çok daha akıllı, kurnaz ve stratejik algoritmalar geliştirdi.

Artık bugün açtığınız sitenin arama terimlerinde ertesi gün sıralama alma devri bitti. Başarılı olmak için sabırlı olmak ve kaliteli içerikler üretmekle işe başlamak şart.

Elbette bununla bitmiyor..

Zamanla güçlü / kaliteli ve metrikli sitelerden backlinkler edinmek de gerekiyor.

Yalnız yukarıda da bahsettiğim gibi, SEO sadece backlinkten ibaret değil (hala böyle olduğunu düşünenler var)

  • İçeriğinizin kalitesi
  • Sitenizin açılma hızı
  • Sayfalarınızın mobil / tablet uyumlu olması
  • Site içi linkleme
  • UX (kullanıcı deneyimi)
  • Anahtar kelime kullanımında ölçülü olunması
  • Meta & Title yapılandırması
  • Güçlü Backlinkler

SEO konusunda “Çok güçlü içerikler oluşturursam SEO yapmama gerek kalmaz” şeklinde tamamen hatalı bir kabulleniş de var..

Keşke işimiz bu kadar kolay olsaydı..

SEOfabrika Blog‘da elimizden geldiğince Türkiye standartları ötesinde kaliteli içerikler yayınlıyoruz. Emin olun sadece bunu yapmak başarı sağlamak için yeterli değil.

İçeriğimizi tanıtmak, ziyaretçilerimizin yorum yapmasını ve sosyal medyada paylaşmasını sağlamak, ve backlink inşası da bu sürecin bir parçası.

Eğer bir SEO stratejiniz yoksa sırf içerikle bir yerlere gelmek imkansıza yakın. (Rekabetin olmadığı aylık aranma hacmi 300 olan sözcüklerden bahsetmiyorum.)

Böyle bir strateji ve planlama olmadan başarı sağlamaya çalışmanın bir duvara rastgele sıva harcını fırlatıp  kaymak gibi bir duvar yüzeyi olacağını ummaktan farkı yok 🙂

SEO nedir? sorusu size yöneltildiğinde artık tatmin edici bir cevap verebileceğinizi düşünüyorum.

Başarılı Bir SEO Kampanyasının Olmazsa Olmazları

Blogumuzda bunları derinlemesine ele aldığımız yazılar mevcut. WordPress SEO rehberimiz bunlardan sadece biri.

Ayrıca Google’da üst sıralara çıkmak için 10 etkili adım yazımızı da mutlaka okuyunuz.