Tıklama oranı optimizasyonu (CTR optimizasyonu), sitenizin Google Arama Sonuç Sayfası (SERP) üzerinde aynı sıralamalardan en iyi tıklama sayısını alabilmesi için yapılması gereken iyileştirmelerdir. Bir kaç değişiklikle tıklama oranı optimizasyonunuzu tamamlayarak organik ziyaretçi trafiğinizi katlayabilirsiniz.

(Google ‘da üst sıralara çıkmak için gereken tüm stratejiler bu yazıda.)

CTR Nedir? CTR Neyin Kısaltmasıdır?

CTR ‘nin açılımı (Click Through Rate) yani “tıklanma oranı” dır.

Google arama sonuçları sayfasında (SERP) sıralanan sonuçların tıklanma oranı sitenizin alacağı organik trafik üzerinde doğrudan etkiye sahiptir ve organik CTR veya organik tıklanma oranı olarak da bilinir.

Neden Tıklama Oranı Optimizasyonu Yapmalıyım?

Mevcut sıralamalarınızı iyileştirmek zorunda kalmadan (SEO yapmadan) aynı pozisyondaki hedef anahtar kelimelerden alabileceğiniz maksimum organik ziyaretçi trafiğini almanın yolu tıklama oranı optimizasyonundan geçer.

Link inşası yapmadan, daha çok içerik girmeden ve SEO danışmanlığı için para ödemeden, ziyaretçi trafiğinizi katlayabileceğiniz en kestirme yol CTR (organik tıklanma oranı) optimizasyonudur.

Dolayısıyla size herhangi bir maliyeti de yok. Daha çok organik trafik daha çok ziyaretçi ve satış anlamına geldiğine göre, tıklama oranı optimizasyonu yapmanın çok ciddi bir getirisi olabilir.

Bu nedenle organik trafiğinizi risksiz ve kolayca artırabilmek için mutlaka SERP tıklanma oranlarınızı optimize etmelisiniz.

1) İnsanların Dikkatini Çeken Güçlü Başlıklar (Title Etiketleri) Oluşturun

Google arama sonuçları sayfasında sitenizin başlığı (Title etiketi) kullanıcıları sayfanıza tıklamaya ikna edecek kadar güçlü olmalıdır.

Çünkü SERP de kullanıcıların en çok dikkatini çeken şey başlığınız yani Title etiketinizdir. Rastgele , düz ve sıradan bir başlık insanları tıklamak için ikna edemez.

Nihayetinde, 10 yıl öncesinde göre aynı konuda içerik üreten sitelerin sayısı hayli artmış durumda.. Google kullanıcıları alternatifsiz değil. Bir alternatifiniz olduğu sürece, benzer sonuçlar arasından sıyrılmak ve daha çok tıklama almak için onların dikkatini çekmek zorundasınız.

(Uyarı, burada sözünü ettiğim başlık sayfanızın içerik başlığı H1 değil, <title> Etiketleri arasındaki başlık. Bu ikisi çok sık karıştırıldığı için özellikle altını çizmek istedim.)

Dikkat Çekici ve Tıklamayı Teşvik Eden Başlık (Title Etiketi) Yazmanın Püf Noktaları

Dikkat çekici başlıklar yazma konusunda zorlanıyorsanız aşağıdaki önerilerim çok işinize yarayacak.

Başlıklarınızda parantezleri kullanın: HubSpot tarafından yapılan bir çalışmada Title da parantez kullanımının tıklama oranını tek başına %40 artırdığını ortaya koydu.

Başlıklarınızda numara kullanın: Numara / Rakam kullanımının başlıkların tıklanma oranını artırdığı bir sır değil. Conductor tarafından yapılan bir araştırmaya göre Title da sayı kullanmak tıklamaları %36 artırıyor.

tıklama oranı optimizasyonu title da numara ve parantez kullanın.

Takvim Yılını Başlığınıza Ekleyin: Mevcut takvim yılını başlığınıza eklemek içeriğinizin güncel ve taze olduğunu gösterir. İnsanlar eski ve modası geçmiş içeriklere tıklamak istemezler. Her zaman aradıkları şeyle ilgili en güncel, en taze sonuçlara tıklama eğilimi gösterirler. Bu nedenle başlıklarınıza mevcut takvim yılını eklemek tıklama oranınızı artırmaya yardımcı olur.

Farklı Başlıklar Denemekten Korkmayın: Başlıklarınızı değiştirerek Google ‘da nasıl performans gösterdiklerini Search Console üzerinde içeriğin tıklanma oranlarını takip ederek görebilirsiniz. Bu takibin verimli olabilmesi için en az 2 hafta bekledikten sonra yeni başlığı denemenizi öneririm.

2) Meta Açıklamanızı Tıklamalarınızı En Üst Düzeye Çıkaracak Şekilde Optimize Edin

Meta açıklamaları sayfanız hakkında fikir vermek amacıyla kullanılır. Google arama sonuçları sayfasında , Title (Başlık) dan sonra en çok dikkat çeken ikinci kısım meta açıklamalarıdır.

tıklanma optimizasyonu trafiğinizi katlayın en etkili teknikler meta açıklaması

Meta açıkalamarı Google sıralama algoritmasının bir parçası değildir yani burada anahtar kelimelerin geçmesi ya da geçmemesi sıralamanızı doğrudan etkilemez. Yine de, arama sonuç sayfasında insanlar meta açıklamanızı okuyarak bunun aradıkları şeyle ne kadar alakalı olduğuna karar verirler.

Bu da tıklanma oranlarınızı etkiler. Tıklanma oranının (CTR) artması sıralamalarınıza olumlu yansır. Dolayısıyla doğrudan olmasa bile dolaylı yoldan meta açıklamalarınızın sıralamalarınıza etki ettiğini söyleyebiliriz.

  • Meta açıklamanızın alakalı olduğundan emin olun.
  • İnsanlara içeriğiniz konusunda yardımcı olan bir açıklama olsun.
  • Meta açıklamanızda içeriğiniz hakkında merak uyandırıcı bir soru sorarak insanları tıklamaya teşvik edebilirsiniz.
  • Anahtar kelimelerle doldurarak SPAM yapmayın, tıklama oranlarınızı ve sıralamalarınızı yerle bir edebilir.
  • Başlığınızda takvim yılını eklememişseniz meta açıklamanıza ekleyebilirsiniz.
  • Anahtar kelimenizi 1 kez kullanmanızda fayda var çünkü Google, SERP de arama sorgusu aynen geçtiğinde bunları bold olarak vurgulamaktadır.

Google zaman zaman metaları otomatik olarak kendi oluşturmaktadır buna meta description rewriting adını veriyoruz. Genellikle meta açıklamasını boş bıraktığınızda olur bu ama metaları kendiniz girseniz bile otomatik oluşturulmayacağının bir garantisi yok.

Meta açıklamanızı yeniden yazarken Google genellikle içeriğin giriş kısmını kullanır.

Bu kısmı 160 karakteri geçmeyecek şekilde (kesilmemesi için) tutmaya özen gösterin böylece içeriklerinizin giriş kısmının meta açıklaması olarak kullanılması durumunda arama sonuç sayfasında şık görünmüş olur.

3) Konu Hakkında Bilgi Veren Kısa ve Okunabilir URL ler Kullanın

Sayfa içeriğiniz hakkında bilgi veren, kısa ve okunaklı bir URL yapısı insanların tıklamasını kolaylaştırır ve nasıl bir sayfaya gidecekleri hakkında ön bilgi verir.

Sakın URL lerin tıklama oranını etkilemediğini düşünmeyin bu konuda yapılan pek çok araştırma, arama motoru dostu SEF URL (search engine friendly URL) yapısının parametreler, sorgular ve anlamsız karakterler içeren URL lere göre kat kat daha fazla tıklandığını net bir şekilde ortaya koymaktadır.

URL niz direkt hedef anahtar kelimenizden oluşabilir. Eğer bir anahtar kelime hedeflemiyorsanız, konunuzu bir kaç kelime ile özetleyen kısa bir URL oluşturabilirsiniz.

url yapısının tıklama oranı optimizasyonuna etkileri

WordPress kullanıyorsanız mutlaka kalıcı bağlantı ayarlarınızı aşağıdaki gibi kullanıcı dostu olacak şekilde yapılandırın.

Aslına bakarsanız okunabilir kısa ve basit URL yapısı kullanıcıya hızlı bir güven de veriyor ziyaret edeceği sayfa hakkında. Anlaşılmaz ve bir sürü gereksiz karakterle dolu URL ise şüphe uyandırıyor.

Daha önce de dediğim gibi insanların SERP üzerinde alternatifi çok. Sizin sonucunuza tıklamamaları için onlara böyle küçük bahaneler vermeyin.

4) Aynı Anahtar Kelimeyi Hedefleyen Birden Fazla İçerik Oluşturmayın

Müşterilerimde en sık gördüğüm problemlerden biridir bu. Aynı anahtar kelime için optimize edilmiş içerikler oluşturmak Google arama motoru sonuç sayfasında bu iki içerik arasında hedef anahtar kelimedeki pozisyonunuzun dalgalanmasına neden olur. (Bu probleme teknik olarak keyword cannibalization , anahtar kelime yamyamlığı adı verilir.)

Sıralamaların bu şekilde dalgalanması aslında her defasında bir diğer içerikten sıralama almasından kaynaklanmaktadır.

Aynı anahtar kelimeyi hedefleyen birden fazla içerik oluşturulursa bu hedef anahtar kelimede çok iyi bir sıralama alınacağına yönelik yanlış bir kanı vardır. Bu ne yazık ki çok hatalı bir yaklaşımdır.

Her hedef anahtar kelime için indeks almış yalnızca 1 adet içeriğiniz olmalıdır , noindex olarak işaretlenen alt içerikler olabilir gerekliyse. Bu noktada bir sorun yok.

5) Schema Markup (Yapılandırılmış Veri) Kullanın

Schema markup (şema işaretlemesi veya yapılandırılmış veriler) , Google arama sonuçları sayfasında daha dikkat çekici ve ilgi uyandıcı sonuçlar belirmesini sağlayan özel bir kodlama biçimidir.

Yapılandırılmış veri Google arama sonuç sayfalarında daha zengin sonuçlar görmemizi sağlar. Yıldızlı sonuçlar yapılandırılmış verilerin SERP üzerinde görebileceğimiz farklı türlerinden biridir.

tıklama oranı optimizasyonu ve yapılandırılmış veri schema markup ile bunun ilgisi.

Yukarıda görebileceğiniz gibi kullanıcıların 5 yıldız olarak oyladığı bir su böreği tarifini insanlar daha çok tıklamak ister. Bir diğer örnek FAQ snippet olarak bilinen ve SERP de sitenin meta açıklamasının hemen altında beliren soru – cevap kısmıdır.

google serp tıklama oranı optimizasyonu nasıl yapılır

6) Google Arama Konsolu Üzerinden En Az Tıklama Alan İçeriklerinizi Tespit Edin

Eğer sitenizde yüzlerce içerik varsa mantıklı olan Google arama konsolu üzerinden tıklama oranı ortalamanın altında olan içerikleri tespit ederek bunları iyileştirmeye odaklanmaktır.

Bunun için arama konsolunda performans sekmesini tıklayın ve sorguların , ortalama tıklama oranının (Ortalama TO) seçili olduğundan emin olun.

Ortalama tıklama oranı burada bizim için anahtar metrik. Aşağıda paylaştığım görselde görebileceğiniz üzere , gösterimlere göre sıraladığınızda , gösterim sayısı gayet iyi olmasına rağmen tıklama oranı ortalamanın çok altında olan sorguları tespit ediyoruz.

tıklama oranı optimizasyonu ile seo yapmadan trafiğinizi artırabilirsiniz.

Ortalama tıklanma oranının %12.9 olduğu bir site için en üstteki tıklama oranına bakın sadece %1.3.. Bu nedenle 70.266 gösterimde sadece 901 tıklama alınabilmiş.

Tıklama oranı optimizasyonuyla rahatlıkla 10 katına çıkabilir bu tıklama sayısı. Tek yapmanız gereken burada paylaştığım özel teknikleri uygulamak ve organik trafiğinizi katlamak.

7) Arama Ağı Reklamlarını Kullanarak En İyi Tıklama Oranlarını Veren Başlıkları Bulun

Google arama ağı reklamları aslında organik trafiğinizi artırmak için de stratejik biçimde kullanılabilir.

Bunun için tüm yapmanız gereken tıklama oranının düşük olduğu ama yeteri kadar gösterimi olan anahtar kelime için bir arama ağı kampanyası düzenlemek.

Tek reklam grubu altında farklı reklamlar oluşturun. Oluşturduğunuz reklamlar için en iyi performans gösteren başlığı alıp içeriğinizin Title (başlık) etiketini güncelleyin.

Kısa bir süre sonra, reklamda en iyi performansı gösteren başlığın organik arama sonuçlarında da en iyi performansı gösterdiğini fark edeceksiniz.

(Tavsiye Yazı 25 Etkili SEO Tekniği ile Google ‘da İlk Sayfaya Yükselin.)

8) Duygusal Olun ve Duygu Yüklü Sözcüklerin Gücünü Kullanın

İnsanlar duygularına hitap edildiğinde daha kolay harekete geçerler. Bu nedenle, başlık (title) ve meta açıklamalarınızda doğrudan duygu tetikleyen sözcüklere yer vererek çok daha fazla tıklama alabilirsiniz.

  • En İyi..
  • Muhteşem…
  • Harika..
  • Gizli..
  • Bilinmeyen..
  • Kanıtlanmış..
  • En Etkili..
  • En Güçlü..
  • İnanılmaz..

Yalnız bu sözcükleri kullanırken içeriğinizin bu sözcüklerin ağırlığını yansıtmasına özen gösterin.

Eğer içeriğinizin başlığına “En İyi Kurabiye Tarifi” yazıyorsanız, o sayfada gerçekten en iyi kurabiye tarifi olsa iyi olur. Aksi halde kullanıcılar sayfanızı hemen terkeder ve sıralamalarınız düşmeye başlayabilir.

9) Google Arama Sonuçlarında Featured Snippet ile Öne Çıkmak için İçeriğinizi Yapılandırın

Featured Snippets (Öne Çıkan Kutular) , Google arama sonuçları sayfasında zenginlik ve çeşitlilik sağlayan dolayısıyla da kullanıcıların daha çok dikkatini çekerek tıklama oranını artıran önemli bir özellik.

Aşağıdaki görselde , madde işaretli liste üzerinden alınan bir öne çıkan kutu örneğini görüyorsunuz.

featured snippets öne çıkan kutular Google da tıklama oranlarını artırmaktadır.

HubSpot tarafından yapılan bir çalışmada yüksek aranma hacimli hedef anahtar kelimeler için arama sonuçlarında featured snippets şeklinde belirdiklerinde organik tıklanma oranlarının %114 oranında arttığı belirlenmiş. (Tıklama oranı iki katını geçiyor!)

Featured snippet alabilmek için ilk sayfada olmanız önemli. Eğer ilk sayfadaysanız, ilk sayfada listeli featured snippet alan bir rakip varsa siz de içeriğinizi benzer şekilde yapılandırın. (H2 başlık ve altında bir sıralı liste örneğin.)

Eğer featured snippet bir cevap kutusu şeklindeyse, soru şeklinde bir başlık ve hemen altında açık , net ve kaliteli bir cevaba yer verin. Cevap kutusu şeklinde içeriğinizin öne çıkarılması için soru-cevap ikilisinin içeriğin en başında yer alması önemli.

10) Sayfanızın Yüklenme Hızını Optimize Edin

Sayfa yüklenme hızının tıklama oranı ile değil, tıklamanın gerçekleşip gerçekleşmemesi ile doğrudan ilgisi vardır.

Eğer sayfa çok geç yükleniyorsa Google arama sonuçları sayfasında kullanıcı sonucunuza tıklamış olsa bile sayfanızı ziyaret etmiş olmayacaktır.

Bu yüzden mutlaka ama mutlaka sayfanızın – özellikle de mobil cihazlar için – yüklenme hızını optimize edin. 3 saniyenin üstünde sayfa yüklenme süresi kesinlikle kullanıcıların arama sonuçlarına geri dönmesi demektir.

Bu sadece ziyaretçi kaybı değil, negatif kullanıcı deneyimi sinyali nedeniyle mevcut sıralamanızı da kaybedebileceğiniz sıkıntılı bir süreç demektir.

11) SERP Organik Tıklanma Oranlarınızı Artırmak için Emojilerin Gücünü Kullanın

Google arama sonuçlarında hem Title hem de meta açıklaması kısmına ekleyeceğiniz emojileri alakalı ve faydalı olduğunu belirlediği sürece destekliyor.

Aslında Google emojileri SERP de gösterme konusunda uzun zamandır çeşitli denemeler yapıyordu. SERP de emojilerin ilk belirmesi 2012 yılında gerçekleşti. Daha sonra ani bir kararla 2015 yılında emojiler arama sonuçlarından kaldırıldı. 2017 nin başlarında ise tekrar arama sonuçlarında emojileri görmeye başladık.

emojilerin organik tıklanma oranına etkisi

Emojiler, arama motoru sonuç sayfasında (SERP) sonucunuzu öne çıkarmak ve diğerleri arasında ayrışmak için eğlenceli ve kolay bir çözümdür. Hayal bile edemeyeceğiniz kadar tıklama oranlarınızı artırabilirsiniz.

Burada dikkat etmeniz gereken, olabildiğince içeriğinizle alakalı ve insanların çok sık karşılaşmayacakları emojilere yer vermeye çalışmak. Gülen yüz gibi her zaman her yerde karşılaşılabilecek türden emojilerin dikkat çekmeyeceğini de göz önünde bulundurmalısınız.

Ayrıca aşırı emoji kullanımı title ve meta açıklamanızın çok ciddiyetsiz görünmesine de neden olabilir. Bu nedenle ölçüyü kaçırmadan, belki title ve meta açıklamasına en fazla birer tane emoji ya da sadece title da bir tane kullanmak isteyebilirsiniz.

Daha fazla kullanmanın bir sakıncası yok sadece aşırıya kaçarak almanız gereken verimin azalmasına yol açmayın.

Birbirinden güzel emojiler için https://getemoji.com/ sitesine göz atabilirsiniz. Emojiler sosyal medya paylaşımlarında, eposta pazarlamasında da etkileşimi artırıyor. Sadece organik tıklanma oranlarını artırmak için değil, farklı dijital pazarlama stratejileri için de etkin bir şekilde kullanabilirsiniz.

Tıklama Oranı Optimizasyonu: 11 Adımda Google ‘dan Daha Çok Organik Trafik Elde Edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir