Birbirini tekrar eden klasik SEO içeriklerinden sıkılanlar için arama motoru optimizasyonunu derinlemesine ele almaya çalıştım.

Sıfırdan başlayarak uzman seviyesine kadar SEO hakkında herşeyi bu yazıda bulabileceksiniz. (Üstelik çok özel ipuçları ve stratejiler de mevcut!)

1) SEO Nedir?

SEO : Arama Motoru Optimizasyonu anlamına gelir (Search Engine Optimization İngilizce ibaresinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır)

Arama Motorları ; Google , Yandex, Bing , websitelerini tarayarak elde ettikleri verileri büyük sunucularda depolayan devasa sistemlerdir.

Kullanıcılar arama motorunda bir arama gerçekleştirdiğinde depoladığı veriler arasından özel algoritmaları ile bir dizi değerlendirme yaparak alaka düzeyi en yüksek ve en kaliteli websitelerini dikey olarak listeler (yukarıdan aşağı doğru.)

Arama motoru optimizasyonunda tüm odak noktamız ve yapacağımız tüm çalışmalar olabildiğince iyi bir sıralamada yer alabilmek içindir.

Bu yazıda sizlerle 2019 ve sonrasında geçerliliğini korumaya devam edeceğine inandığım birbirinden kıymetli 13 Etkili Arama Motoru Optimizasyonu tekniğini de paylaşacağım.

Bu yüzden lütfen kemerlerinizi bağlayın ve bir fincan çay ya da kahve alıp gelin.. 🙂

Bu noktadan itibaren, Arama Motoru = Google diyeceğim. Çünkü ülkemizde arama motoru pazarına %91 gibi ezici bir oranla Google hakim durumda. Yandex ise ikinci sırada yer alıyor..

SEO- arama motoru trafik oranları

2) Neden Arama Motoru Optimizasyonu ?

Başlığımız şöyle de olabilirdi “Arama Motoru Optimizasyonu” Yapmasak olmaz mı?”

Eğer ORGANİK ziyaretçiye ihtiyacınız yoksa ve rakipleriniz Google ‘dan gelen bedava trafik ile reklam maliyeti olmadan çatır çatır para kazanırken siz her ay reklamlara onbinlerce lira ödemekten rahatsız olmayacaksanız “Arama Motoru Optimizasyonu” yapmasanız da olur 🙂

Ancak şu basit gerçeği de unutmayın: Daha çok ziyaretçi = Daha çok satış ve kazanç demek..

Reklamlar markanızı güçlendirmek için oldukça yararlıdır fakat SERP te organik kısımda üst sıralarda yer almak hem ücretsiz yoğun bir trafik akışı sağlayacak hem de firmanıza büyük prestij kazandıracaktır.

İsterseniz arama motoru optimizasyonunun ne kadar önemli olduğunu somut bir örnek senaryo üzerinden açıklayalım..

Senaryo: Bayanlar için çanta satışı yapacağımız bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyoruz. Bir fizibilite hazırlamamız istendi ve arama motoru optimizasyonuna yatırım yaparak hedef kelimelerimizde ilk sıraya gelirsek yaklaşık ne kadar kazanabiliriz sorusuna cevap arıyoruz..

Adım adım bu soruya cevap vermeye çalışalım ve ORGANİK trafiğin ne kadar kârlı olabileceğini birlikte görelim..

1.ADIM: Temel Anahtar Kelime Araştırması Gerçekleştirme

Google Ads Keyword Planner ile basit bir anahtar kelime araştırması yapıyorum (bu konuyu ilerleyen bölümlerde daha detaylı açıklayacağım.)

SEO örnek senaryo üzerinden nasıl arama motoru optimizasyonu ile yüksek miktarlarda para kazanılır bunu örneklerle açıklıyorum.

Yukarıda kırmızı kutu içine aldığım anahtar kelimeleri hedeflemeyi planlıyorum. Bu aracın en sevmediğim özelliği aranma hacimlerini yaklaşık olarak vermesi..

2.ADIM: Kelimelerin Gerçek Aranma Hacimlerini Bulma

Google Ads Keyword Planner ile ulaşamadığımız kesin aranma hacmi verilerine ancak bir gerçek reklam kampanyası düzenleyerek erişebiliyoruz oysa amacımız bu değil, ve henüz birşeye karar vermiş de değiliz..

Bu noktada tavsiyem SEMrush.. Her zaman övgü ile söz ettiğim harika bir araç.. İsveç çakısı gibidir, on parmağında on marifet.

Diğer kelimelere de SEMrush ile baktığımda aranma hacimleri şöyle arkadaşlar..

  • bayan çanta: 14800
  • sırt çantası bayan: 12100
  • kadın çanta: 5400
  • bayan çanta modelleri: 6600
  • TOPLAM: 38.900

3.ADIM: İlk Sıra Kazancını Hesaplama

Önceden söyleyeyim bu oldukça kaba bir hesaplama olacak, kaba olmasına rağmen SEO ‘nun ne kadar kazanç getirebileceğine yönelik oldukça güçlü bir veri olacak elimizde.

  • Toplam aranma hacmimiz 38.900
  • 1.sıra CTR % (Tıklanma oranı) = %40 alıyorum (duruma göre değişir bazen %20 ye kadar düşer, %50 ye kadar çıkabilir.. ortalama %40)
  • 38.900 x 0.40 = 15.560 ziyaretçi
  • %2 dönüşüm oranı pek çok eticaret sitesi için ortalama bir değer, biraz üzeri veya altı olabilir ama ortalama %2 dir.
  • 15.560 x 0.02 = 311.2 dönüşüm sayısı
  • Sepet ortalamanızın 200 TL olduğunu varsayalım (500 TL ye de çanta var, 150 TL ye de.. 200 TL sepet ortalaması yakalanabilir bir değer.)
  • 311.2 x 200 = 62.240 TL / ay ve Yıllık cironuz 746.880 TL olacaktır.

Burada hesaba katmadığımız çok önemli birşey var.. “Uzun kuyruklu anahtar kelimeler”.. Ana kelimelerde sıralama aldığınızda be 1.sıraya geldiğinizde bir dünya alt kelimeden de trafik alacaksınız..

Dahası, bir süre sonra oturmuş bir müşteri kitleniz ve büyük bir marka aranma hacminiz olacak.. Organik trafiğe ek olarak “direk ziyaretçileriniz” de olacak..

Özetle; 62.240 TL sadece yolun başındaki aylık cironuz.. Alt anahtar kelimeleri ve giderek büyüyen müşteri kitlenizi de hesaba katarsak 1 yıl sonra 100.000 TL+ / ay ciro yapabilirsiniz.

Reklamlara tonlarca para ödeyip, acaba satabilir miyim, reklam harcamalarımı kurtarabilecek miyim (üstelik tonla ek masraf da varken) diye kara kara düşünmektense Arama Motoru Optimizasyonuna yatırım yapmak ROI (Return on investment = yatırım üzerine dönüşüm oranı) açısından çok daha kârlı..

3) Google Ne Diyor Bu SEO İşine?

Google ‘ın arama motoru optimizasyonuna karşı olduğunu düşünenler var.

Bu kesinlikle doğru değil. İsterseniz şurada yer alan ve Google tarafından oluşturulmuş “SEO ‘ya mı ihtiyacınız var?” içeriğine bir göz atın.

Ayrıca uzun yıllar boyunca Google Web Spam ekibinin başında bulunan Matt Cuts ‘ın aşağıdaki videosuna bir göz atın.. [ Soru net.. Google SEO ‘yu Spam olarak mı görüyor sorusuna net bir şekilde HAYIR diyor..]

Arama Motoru Optimizasyonunda tüm mesele websitelerini Google dostu haline getirmek aslında.. İndekslenebilirlik, taranabilirlik gibi kriterler açısından yapılan iyileştirmeler buna küçük örnekler.

Bir de..

“SEO diye birşey yoktur, bir site açar ve özgün içerikleri girersin. Siteyi güncel tutarsın.. Gün gelir arama motorları seni sevmeye başlar” şeklinde düşünenler var..

Ancak bu düşünce de doğru değil..

Sitenizin açılmış olması ve içeriklerinin özgün olması milyonlarca websitesinin olduğu , ve her gün yeni onbinlercesinin açıldığı web dünyasında pek anlam ifade etmiyor.

Çünkü..

Site içi optimizasyonlar, teknik iyileştirmeler ve kaliteli dış bağlantılar olmadan sitenizin sırf içerikle sitenizin üst sıralarda yer bulması çok zor.

4) SERP ve SEO İlişkisi

SERP: Arama Motoru Sonuç Sayfası demektir ve İngilizce “Search Engine Result Page” ifadesinin kısaltmasıdır.

SERP ‘te 2 çeşit sonuç vardır..

  • Organik arama sonuçları
  • Sponsorlu sonuçlar

Sponsorlu sonuçlar aşağıdaki gibi en üstte bir kaç sıra ve masaüstünde yanda “Google Alışveriş” başlığı altında yer alıyor.

SEO ve SERPilişkisi sponsorlu sonuçlar nasıl görünüyor

Bunlara sponsorlu sonuçlar da diyoruz. Arama motoru optimizasyonu yapmadan para ödeyerek SERP te üst sıralarda yer alabilirsiniz buna arama motoru pazarlaması yani SEM = Search Engine Marketing adı verilir.

Arama motoru pazarlaması ile üst sıralarda yer almak çok kolaydır (reklamlar için en iyi teklifi verdiğiniz sürece..)

Aynı durum organik arama sonuçları için geçerli değil.. Organik sıralamalarda en iyi pozisyonlarda olabilmek için sitenizin arama motoru dostu olması gerekir (elbette bununla da sınırlı değil..)

Google SEO üst sıralarda yer almak için neler yapılabilir
  • Arama terimi ile %100 alakalı kaliteli içerikler [Gerçekten çok kaliteli olmalı içeriğiniz.. bu çok önemli]
  • Sitenizin harika bir kullanıcı deneyimi yaşatması (hızlı açılma, kolay kullanım, etkileşim odaklılık vb..)
  • Farklı websitelerinden sitenize kaliteli backlinkler (= dış bağlantılar) verilmesi
  • Sitenizin yaş alarak sektörde otorite kazanması (marka aramaları, direk ziyaretçiler vb..)

Arama motoru optimizasyonunda başarılı olmak için temel prensipler aşağı yukarı bunlar , iyi olan ve Google kullanıcılarını en çok mutlu eden her zaman kazanır..

Çünkü, Google kullanıcılarını en alakalı, en sevecekleri ve memnun kalacakları sonuçlara yönlendirmek iser..

Her zaman söylediğim gibi, sitenizi Google için değil kullanıcıları (potansiyel ziyaretçileriniz) için hazırlayın.

Google ve diğer arama motorlarının temel amacı ; üst sıralarda en alakalı ve en kaliteli sitelere yer vermek, böylece kullanıcılarının “tam olarak aradıklarını” bulmalarını sağlamaktır.

Peki bu ne anlama geliyor?

Google sitenizi sevsin istiyorsanız, ziyaretçilerinizin çok seveceği bir websitesi / içerikler hazırlamalısınız.. bu kadar basit.

5) Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorlarının çalışma mantığını bilmeden başarılı bir SEO çalışması gerçekletirmek oldukça zordur.

Önceki bölümde değindiğim gibi, arama motorları kullanıcılarını memnun etmek için en iyi ve alakalı sonuçları listemeye çalışır..

Özellikle Google, bu konuda Yandex ve Bing gibi rakiplerinden çok önde..

Yapay zekâ ve makine öğrenmesi gibi ileri düzey teknolojilerden yararlanarak kullanıcılarından gelen sinyallere göre sıralamaları gerçek zamanlı olarak güncelleyebiliyor.

Üstelik Google , basit sorulara cevap verecek kadar da akıllı.. Karekök hesaplayabilir, toplama – çıkarma vb yapabilirsiniz.

Bu tür sorgulara tıklamanız gereken bir websitesi bağlantısı yerine bir hesap makinesi ile cevap döndürmesi tamamen kullanıcı memnuniyeti için.. (İnsanlar bir işlemin sonucunu öğrenmek için neden bir websitesini ziyaret etmek zorunda olsun ki?]

Google serp de basit sorulara cevap vererek kullanıcı deneyimini en üst düzeye çıkarmıştır.

6) Google ‘da Başarının 3 Anahtarı

Açıkçası, Google algoritmalarını dış dünyaya kapalı tuttuğu için bu konuda çok net bilgilere sahip değiliz.

Bildiğimiz pek çok şey, çoğunlukla kendi tecrübelerimiz, kendilerinin açıkladıkları kadarı ve Google’ın yaptığı patent başvuruları ile sınırlı.

Google ‘da üst sıralarda yer almak ve başarılı olmak için 3 temel faktör var. Bu yazı boyunca bu faktörleri oldukça geniş bir şekilde alt dallarıyla açarak ele almış olacağız ama

A) Alakalılık (Relevancy)

Google ve diğer arama motorları, arama terimi ile en alakalı sonucu en üst sıralarda göstermeye çalışır.

Websitenizin ilgili sayfasını, anahtar kelime (= arama terimi / sorgusu) ile alakalı hale getirmek tamamen site içi seo ile ilgili.

Bu konuda başlı başına bir yazımız da mevcut zaten.. Bu yazıda dip köşe => site içi SEO ‘nun tüm inceliklerini sizlerle paylaşmıştık, daha sonra göz atmanızı tavsiye ederim.

Eskiden sadece özgün içerik ve biraz site içi optimizasyon ile ilk sıralara gelmek mümkündü.. Bugünlerde neden zorlaştı?

Her gün onbinlerce yeni websitesi açılıyor.. Hepsi için geçerli olmasa bile , gerçekten kaliteli içerik üreten ve “alakalılık” kriteri açısından tüm şartları taşıyan yüzlerce siteden söz edebiliriz..

Bunlar arasında da bir eleme yapmak gerekiyor, bu noktada devreye otorite ve güvenilirlik kriteri girmekte..

B) Otorite ve Güvenilirlik

Diğer sitelerin bağlantı vermesi sitenize otorite ve güvenilirlik kazandırır.

İki farklı sitemiz olsun A ve B siteleri.. İkisi de arama terimi (anahtar kelime) ile alakalılık açısından eksiksiz ve başabaş olsunlar.

A sitesine 75 farklı alan adından backlink geliyor, B sitesine 40 farklı alan adından backlink geliyor.

A sitesine daha fazla farklı siteden backlink geldiği için , Google gözünde B sitesinden daha güvenilir ve daha otoriterdir. (Dikkat: Bu alan adlarının tamamını eşit güçte ve alaka düzeyi açısından aynı farz ediyoruz. Aksi halde sağlıklı bir kıyas olmaz. Çünkü A sitesi kalitesiz ve nofollow ağırlıklı bir backlink profiline sahipse, B sitesi daha az siteden backlink almasına rağmen üst sıralarda yer alabilir bu yüzden kalite ve alakalılık açısından eşit kabul ettik.)

Güçlü ve sitenizle alaka düzeyi yüksek backlinkler Google gözünde büyük bir kalite ve güvenilirlik sinyalidir.

Aşağıdaki grafik bize yukarıda özetlediğim durumu gösteriyor. Yapılan bir çalışmada toplam backlink sayısının ilk sayfa sıralamaları ile yakından ilişkili olduğu görülmüş.

SEO backlink sayısının sıralama ile alakası
Grafikte İlk Sayfa 10.sıradan 1.sıraya doğru gelirken toplam backlink sayısındaki artış açıkça görülüyor. Tersine mühendislik mantığı ile, 1.sırada yer alabilmek için diğer tüm şartları eşit kabul edersek çok sayıda backlinke ihtiyaç olduğunu anlıyoruz.
Görsel Kaynak: backlinko

3) Faydalı ve Kullanışlı Olma

Kaliteli ve alakalı bir içeriğiniz var, üstelik çok güçlü backlinkler de mevcut..

Bunlara rağmen, eğer içeriğiniz faydalı & kullanışlı değilse ; yani kullanıcılara istediklerini veremiyorsanız SEO kampanyanızın başarılı olması mümkün değil (Her zaman sorunu site dışı faktörlerde aramamak gerek.)

Bu konuyu daha anlaşılır kılmak adına somut bir örnek vermek istiyorum;

ÖRNEK: Kampanyanızda “çanta fiyatları” anahtar kelimesini hedefleyerek harika bir metin içerik hazırladınız ve On Page SEO ‘nun tüm inceliklerini sonuna kadar uyguladınız.

Yazıda anahtar kelimemiz olan “çanta fiyatları” başlıkta, ilk 75 kelimede ve yeri geldikçe bir kaç kez kullanıldı. Görsellerin alt etiketlerine eklendi.

Herşey 10 numara 5 yıldız.. İlk sayfada 3.sıraya geldiniz bu kelimede. Kullanıcının biri “çanta fiyatları” araması yaptı Google’da ve 3.sırada yer alan sizin sayfanızın linkine tıkladı..

Sayfanıza gelir gelmez 2 saniye içerisinde şunu gözlemledi; uzunca bir yazı var.. Başlık “çanta fiyatları” ama sadece yazı ve 1-2 çanta fotoğrafı var.. Ne fiyat bilgisi var, ne de satın alabileceği bir çanta mevcut..

Herşeyden önce bu bir online mağaza değil. Sıradan bir blog sayfası..

Kullanıcı 2 saniyede, alakasız, faydasız ve kullanışsız bir sayfayı ziyaret ettiğini düşünerek (kesinlikle haklı) geri dönüş düğmesine basıyor..

Sayfada geçirilen zaman çok az olduğu için, Google bu sayfayı kullanışsız ve alakasız sayfa olarak değerlendiriyor ve 2. ya da 3.sayfaya düşüyorsunuz..

Demek ki herşey içerik kalitesi ve güçlü backlinklerle olmuyor.. Faydalı ve kullanışlı , amaca uygun olmayan bir içerik çok uzun süre konumunu koruyamıyor. (SERP ‘te uzun süre sıralamayı koruyabilmenin sırlarından biri de budur.)

ÖZEL STRATEJİ #1 : Anahtar kelimenizi Google’da aratın ve SERP te ilk 3 sonucun içeriğini inceleyin. Nasıl bir format kullanılmış? Blog içeriği mi, kategori sayfası mı yoksa bir alışveriş sayfası mı? Bu basit ama önemli tersine mühendislik tekniği, SEO da size bambaşka bir ufuk kazandırabilir.

7) Anahtar Kelime Araştırması

Anahtar kelimeler, kullanıcıların Google’da aradığı sözcüklerdir. Bazen anahtar kelime yerine “arama terimi / sorgusu” da diyorum.

SEO süreci kapsamlı bir “anahtar kelime araştırması” ile başlamalıdır.. Google kullanıcılarının hizmet vermek istediğiniz sektör / iş ile ilgili hangi sözcükler üzerinden arama yaptığını bilmek önemlidir..

Kullanıcı niyetine / yönelimine (User intent)

A) Ticari Yönelim Belirten Anahtar Kelimeler

Ticari anahtar kelimeler bir satın alma yönelimi ifade eder. Kullanıcının niyeti bir hizmet ya da ürün satın almaktır. Örneğin: “ayakkabı fiyatları” , “ucuz uçak bileti” , “Afrika turu” , “otobüs bileti” gibi.

Gezi Turları düzenleyerek kazanç elde eden bir firma için “Avrupa turları” kelimesi ticari olarak bir anlam ifade eder ve dönüşüm getirir fakat “Gezi rehberi” anahtar kelimesi dönüşüm getirmeyecektir, çünkü anahtar kelimede bir ticari yönelim söz konusu değil.

B) Bilgi Yönelimi Belirten Anahtar Kelimeler

İçerik sitelerinin, blogların hedeflediği kelimelerdir. Örneğin: “Pilin çalışma prensibi” , “Saksıda çilek nasıl yetiştirilir?” , “Steve Jobs kimdir?” gibi.. Genelde nasıl, nerede, kim gibi soru sözcükleri ile birlikte kullanılırlar.

Bu tür anahtar kelimelerin amacı bilgi aramak olduğu için, ticari bir sayfanın bu kelimeler için başarılı olması çok zordur (çünkü satın alma niyeti söz konusu değil.)

C) İşlemsel Yönelim Belirten Anahtar Kelimeler

Kullancılar bir işlemi gerçekleştirmeye hazır ise bu kelimeler ile arama yaparlar. (Kullanıcı daha önce gerekli araştırmaları yapıp karar vermiş ve harekete geçmek istiyor demektir.)

Örneğin: “satın al” , “üye ol” , “kirala” gibi.. Genelde ürün / hizmet adı ile birlikte kullanılırlar ve kullanıcıların niyeti bir işlemi gerçekleştirmektir.

D) Dolaşımsal Yönelim Belirten Anahtar Kelimeler

Daha çok markayı / firma adını da içeren anahtar kelimelerdir. Örneğin: “SEOfabrika Site içi SEO yazısı” , “SEOfabrika iletişim sayfası” vb.. Kullanıcının amacı bir firmaya ait websitesinin ilgili sayfasına ulaşmaktır.

Dolaşımsal anahtar kelimeler genelde rakibin marka adı arama motoru pazarlamasında hedeflenirken kullanılmaktadır (Çok etik bulmuyorum bunu ben)

Anahtar kelime araştırması yaparken şunlara dikkat edilmeli:

  • Kelimenin aranma hacmi
  • Kullanıcının yönelimi / niyeti (yukarıda saydığım 4 kategoriye dikkat)
  • Kelimenin zorluk derecesi (aranma hacmi arttıkça genelde artar)

Long Tail Keywords (Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler)

Uzun kuyruklu anahtar kelimeler, en az 3 sözcükten oluşan arama terimlerine karşılık gelir.

Bir sözcükten oluşan anahtar kelimeler genelde en zor olanlarıdır. İki sözcüklü anahtar kelimeler orta düzey zorluktadır. Sözcük sayısı 3+ den fazla ise genelde zorluk derecesi düşüktür ve bunlara uzun kuyruklu anahtar kelimeler deriz.

Peki neden uzun kuyruklu kelimeler?

Çünkü bu kelimelerde başarı sağlamak kolaydır. Sitenize hızla ziyaretçi çekmek ve yavaş yavaş büyümek için bu kelimeleri kullanmayı düşünmelisiniz.

Anahtar kelimelerdeki sözcük sayısı, rekabet = zorluk ve dönüşüm arasındaki ilişkiyi gösteren Backlinko.com ‘da yer alan aşağıdaki görsele lütfen bir göz atınız..

Anahtar kelimedeki sözcük sayısı azaldıkça, üst sıralarda yer almak zorlaşırken; aynı zamanda dönüşüm oranı da düşer. (Zaten jenerik kelimelerin dönüşüm oranları hep düşüktür.)

Uzun kuyruklu anahtar kelimelerde ise dönüşüm oranı oldukça yüksektir. Çünkü bu aramaları yapan kullanıcılar ne istediğini daha çok biliyor demektir.

SEO da anahtar kelimedeki sözcük sayısı ve dönüşüm oranı arasındaki ters orantıyı yansıtmaktadır.
Grafik için Kaynak: backlinko.com
  • Low competition: Düşük rekabet düzeyi
  • High competition: Yüksek rekabet düzeyi
  • Low conversion: Düşük dönüşüm oranı
  • High conversion: Yüksek dönüşüm oranı
  • Single Word Phrases: tek sözcüklü ifadeler
  • 2-3 Word Phrases: iki – üç sözcüklü ifadeler
  • 4+ Word Phrases: dört ve üzeri sözcük sayısına sahip ifadeler

ÖZEL STRATEJİ #2 : Her zaman öncelikli hedefiniz uzun kuyruklu anahtar kelimeler kullanmak olmalı. Bu kelimelerde üst sıralarda yer aldığınızda siteniz ziyaretçi çekmeye başlar ve zamanla marka aramalarınız artar. Böylece süper anahtar kelimelerde yükselmek çok daha kolay hale gelir…[Test edilmiş onaylanmıştır.]

Google Auto Complete Özelliği

Yukarıda not düştüğüm gibi, anahtar kelimelerdeki toplam sözcük sayısı azaldıkça sıralama almak ve yükselmek zorlaşıyor.

Google’ın Auto Complete = Otomatik Tamamlama özelliği rakiplerinizin hedeflemediği, üst sıralarda yer alması oldukça kolay anahtar kelimeler bulmak için büyük bir fırsat olabilir..

Google Ads Keyword Planner aracı çok kullanışlı fakat tüm kelimelere yer vermiyor.. Bu nedenle otomatik tamamlama özelliği çok kullanışlı olabilir.

SEO için anahtar kelime araştırması nasıl yapılmalıdır.

Yapmanız gereken arama kutusuna bir tane çekirdek kelime girmek.. Gerisini Google otomatik olarak tamamlıyor ve size uzun kuyruklu anahtar kelimeler (3-4 sözcüklü anahtar kelimeler) gösteriyor.

Google ilgili aramalar ile seo kampnayanız için güzel anahtar kelimeler bulabilirsiniz..

Anahtar Kelime Araştırması İçin Kullanabileceğiniz Araçlar

SEMRUSH: Anahtar kelimeler bulun, rekabet düzeyini ve aranma hacimlerini görün. Rakibinizin hangi anahtar kelimelerden trafik aldığını analiz ederek, bu anahtar kelimeleri değerlendirin. Semrush bir SEOcu için İsveç çakısı gibi.. On parmağında on marifet..

SEO da anahtar kelime araştırması için kullanabileceğimiz kaliteli araçlardan biri olan semrush un kullanımı.

KeywordTool.io: Google otomatik tamamlama özelliğinden yararlanarak girdiğiniz çekirdek anahtar kelime etrafında yüzlerce , binlerce uzun kuyruklu anahtar kelime gösteren harika bir araç.

Düşük rekabetli , kolayca ilk sıralara çıkabileceğiniz anahtar kelimeleri bu araç sayesinde bulabilirsiniz. Ücretsiz versiyonu işinizi fazlasıyla görecektir.

SEO da keywordtool.io ile anahtar kelimeler bulma ve farklı kelime analizleri geröekleştirme

Aracın ücretsiz versiyonu epey iş görüyor. Ücretli versiyonunda x2 anahtar kelime ve aranma hacimlerini görebilme olanağınız da var.

arama motoru optimizasyonu anahtar kelime bulma keywordtool.io ile..

Ahrefs Keyword Explorer: Harika bir araç.. Türkçe anahtar kelimeleri de destekliyor. Aranma hacimlerine, kelimelerin rekabet düzeyine (Difficulty) ve 1.sayfaya gelmek için gerekli yaklaşık bağlantı sayısını da görebiliyorsunuz. En sevdiğim özelliği ise benzer anahtar kelimeleri göstererek, yepyeni anahtar kelime fikirleri edinmenize yardımcı olması.

MOZ Keyword Explorer: Başarılı bir araç fakat Türkçe anahtar kelime üretimi konusunda Ahrefs Keyword Explorer’ı daha çok tutuyorum.

Google Ads Keyword Planner: Aslında bir anahtar kelime aracı değil. Google Ads reklamverenleri için oluşturulmuş bir tool fakat anahtar kelime bulma konusunda çok kullanışlı. (Aranma hacimlerini yaklaşık olarak vermesi çok can sıkıcı olsa da..)

SEO - Google ads keyword planner

“BAŞLA” ya bastığınızda belki de daha önce varlığından bile haberdar olmadığınız yüzlerce anahtar kelime göreceksiniz.

SEO çalışmalarının bir parçası olan anahtar kelime araştırması Google Ads Keyword Planner ile yapılabilir.

Google Ads Keyword Planner , aranma hacmini muğlak bıraktığı için ilave bir araç kullanmanız gerekebilir (Semrush gibi.)

8) SEO Uyumlu İçerikler Oluşturmak

SEO ve içeriğin çok yakından ilişkili olduğunu bilmenizi isterim..

2019 ‘da arama motoru optimizasyonu sürecinde pek çok şey değişti.. Fakat bir tek şey hiç değişmedi, ve değişmeyecek gibi görünüyor..

“GOOGLE KALİTELİ İÇERİKLERİ ÇOK SEVİYOR..”

Google’ ın çok sevdiği kaliteli içeriğin tipik özellikleri ise şunlar

  • Konuyu yüzeysel değil, derinlemesine ve kapsayıcı
  • Olabildiğince uzun ve bilgi yüklü
  • Kolay okunabilen ve takip edilebilen format
  • Görsel öğelerle, şema, çizim ve videolarla zenginleştirilmiş

Sırf “ABC” anahtar kelimesinde üst sıralarda çıkmak için yazılan içerikler kaliteden uzaktır.

Bir süreliğine “ABC” anahtar kelimesinde üst sıralarda yer alsanız bile, gereksiz “ABC” kullanımı ve değersiz içerik kötü bir kullanıcı deneyimine neden olacağından, sayfada kalma süresi çok düşük olacaktır..

Sayfada kalma süresi , Google için önemli bir sıralama sinyalidir.. İçeriğinizin kullanıcıları memnun etmediğini fark ettiğinde sizi SERP in mezarlığına [2.sayfa ve aşağısı :D] gömeceğinden emin olabilirsiniz..

İçeriklerinizi Google için yazmayın diye üstüne basa basa vurgulamamızın nedeni bu.. Çok sürmeden , kalitesiz içerikler sıralamalarınızı yerle bir edecek, ve Google sitenize bir kaç kırmızı bayrak dikecektir şüpheniz olmasın.

Bir websitesinde, türüne göre aşağıdaki içerik türlerinden en az biri mutlaka yer alır.

  • Bilgi verici içerikler (Blog yazıları genelde bu amaca hizmet eder.)
  • Hizmet / servis içerikleri (Verdiğiniz hizmetler & servislerle ilgili detaylar yer alır.)
  • Ticari içerikler (Ürün sayfaları, ürün katalog / kategori sayfaları)
  • İşlemsel içerikler (Satın alma, üye olma, giriş sayfaları gibi.)

İçerikleri üretirken kullanıcı niyetini dikkate almak son derece önemlidir.

Örneğin: “çanta modelleri” anahtar kelimesini hedefleyen, 2500 kelimelik bir içerik hazırladınız.. Bu anahtar kelimede ilk sıralarda yer almak istiyorsunuz..

Halbuki “çanta modelleri” araması yapan ziyaretçiler farklı çanta modelleri görmek istiyor, 2500 kelimelik uzun bir yazı okumak istemiyorlar..

Dolayısıyla , anahtar kelime üzerinden kullanıcı yönelimini doğru anlayarak içeriklerinizi & site türünüzü belirlemeniz son derece önemli.

“Araç Tamiri” anahtar kelimesi için tamamen yazıdan oluşan bir blog içeriği hazırlayarak başarılı olmaya çalışmak çok mantıksız olacaktır,

Çünkü..

“Araç Tamiri” diye arama yapan kullanıcının belli ki aracı bozulmuş ve acil bir tamirci bulması gerek..

Niçin içerisinde bir irtibat numarası bile olmayan, uzunca ve oldukça sıkıcı bir makaleyi okuması gereksin..

Kullanıcılar aradıklarını bulamadığında geri düğmesine basıp SERP ‘ dönüş yapar. Aradıkları içeriği sunmadığınızda sitenizde 2 saniye bile kalmazlar..

Sayfada bekleme süresinin düşük olması (Dwell Time) çok kötü bir kullanıcı deneyimini işaret eder dolayısıyla muhteşem arama motoru optimizasyonu da yapsanız sırf içeriğiniz “kullanıcı yönelimi” ile örtüşmediği için SERP te alt sayfalara doğru gömülürsünüz.

ÖZEL TEKNİK #3 : Düzenli içerik girmek etkili bir SEO tekniğidir. Sıralama aldığınız anahtar kelime sayısı zamanla artar, ziyaretçileriniz kademeli olarak artar, siteniz etrafında kendinize ait sadık bir hayran kitlesi oluşur. Sayfada kalma ve sitede kalma sürenizde büyük iyileşme olurken, tekrar gelen ziyaretçiler sitenizin Google nazarında kaliteli ve otoriter olarak işaretlenmesine yardımcı olur.

Her websitesi türü için “düzenli içerik girme” stratejisi uygun olmayabilir. Sitenizin türüne uygun olup olmadığını değerlendirmelisiniz.

Bir diğer nokta, düzenli derken her gün içerik girmeniz gerektiğinden söz etmiyorum. Zaten bu şekilde kaliteli içerikler oluşturmanız da oldukça zor olabilir..

Yaklaşımım şöyle: Websitemde 100 tane derinliği olmayan, kalite açısından orta düzey ya da vasat içerik olmasındansa , 10 tane derin ve kapsayıcı hiçbir detayı dışarıda bırakmayan içerik yazmak.

Ülkemizde en büyük sorun; yeterince kaliteli içerik üretilmemesi.. Yüzbinlerce çöp içerik mevcut ve çoğu birbirinin kopyası.. A sitesinden B, B sitesinden C alıyor, biraz değiştirerek orjinal olmayan, oldukça kalitesiz içerikler üretiyor.

İçerik konusunda kendimizi geliştirebilirsek, ülkemizde internetin daha faydalı, elit bir ortam olmasını sağlayabileceğiz.

İçerik konusunda son sözüm şu; kendi seo’sunu otomatik olarak yapacak kadar (link magnet) kaliteli içeriklere odaklanmalıyız.

9) Site İçi SEO (On Page SEO)

Site içi SEO (= On Page SEO) , sayfa düzeyinde gerçekleştirilen arama motoru optimizasyonudur.

Sayfa düzeyinde gerçekleştirilen bu kritik optimizasyonlar, ilgili içeriği Google dostu haline getirerek arama sonuçlarında çok daha iyi performans göstermesini sağlar.

Arama motoru optimizasyonu dendiğinde aklınıza sadece link inşası gelmesin..

Gerçekte, başarılı bir site içi optimizasyon süreci olmadan link inşası ile sonuç alınması pek olası değil..

Google, sayfaları sürekli tarayarak hangi arama terimi ile alakalı olabileceğini algılamaya çalışır.

Bunun için döküman başlığı (Title) , içerik başlıkları (H1, H2, H3…) ve içeriğin anahtar kelime ile ilişkisini farklı düzeylerde değerlendirir..

On Page SEO da temel olarak yaptığımız şey, içeriği olabildiğince anahtar kelimemiz ile uyumlu hale getirerek Google’a “Evet bu sayfa bu anahtar kelime hakkındaymış” dedirtmek..

Yoksa sayfanın her yerine lüzumlu lüzumsuz kelime doldurmak SPAM dır kaş yapayım derken göz çıkarmamak gerek. (Konuyla ilgili Google tarafından açıklama burada.)

A) Title Etiketini Optimize Etmek

Title bir HTML etiketidir ve formatı şöyledir..

<title>Web Sayfasının Başlığı</title>

ve tarayıcının sekmesinde aşağıdaki gibi belirmektedir..

SEO ve title etiketinin önemi seo açısından ne kadar önemlidir bunu değerlendirmek gerekiyor

Malesef bu etiketin potansiyeli ve Google gözündeki muazzam değeri yeteri kadar bilinmiyor..

Bu yazıyı okuma şansına sahip olduğunuza göre net söylüyorum.. Title etiketi o kadar önemlidir ki hatalı kullanırsanız ne yaparsanız yapın başarı sağlayamazsınız.

Doğru kullanırsanız, diğer optimizasyonlarınız zayıf olsa bile ciddi başarılar sağlamanız mümkün.

Title etiketi, SERP ‘te de yer aldığı için kullanıcıların tıklamasını sağlayacak arama terimi ile birebir ilgili + ilgi çekiçi olması CTR% (Tıklanma Oranı %) artışı sağlayabilir.

site içi SEO da title optimizasyonu teknikleri

Google Title etiketini neden bu denli önemsiyor?

Çünkü bu etiket sayfanın konusu hakkında bir özettir ve anahtar kelime ile ilişkilendirme açısından da ilk bakılması gereken yerlerden biridir.

ÖZEL STRATEJİ #4 : Title optimizasyonu yaparken anahtar kelimenizin en başta yer almasına özen gösterin. MOZ ‘un yaptığı testlere göre anahtar kelimenin en başta olması ile arama sonuçları arasında önemli bir ilişki söz konusu.

ÖZEL STRATEJİ #5 : Title etiketinizde anahtar kelimenize en başta yer verdikten sonra ; kullanıcıların tıklamasını teşvik edecek ilave bilgiler verebilirsiniz. Böylece CTR% [Click Through Rate = Tıklanma Oranı] artar . CTR% de yaşanan artış, sıralamalarda roket etkisine sahiptir..

B) Meta Açıklaması (Meta Description)

Meta açıklaması kullanıcıların SERP te ilgili web sayfasının ne ile alakalı olduğunu ziyaret etmeden önce anlamasını sağlayan kısa metindir.

SEO açısından doğrudan bir etkisi olduğuna dair bir veri yok elimizde fakat kullanıcıların sitenizi neden ziyaret etmesi gerektiğine dair fayda odaklı bir meta açıklaması tıklanma oranına önemli bir katkı sağlayabilir.

ÖZEL STRATEJi #6 : Meta açıklamasında mutlaka anahtar kelimelerinize yer verin. Kullanıcı bu anahtar kelimeler ile arama yaptığında tıpkı aşağıdaki görseldeki gibi bold olarak vurgulanacaktır. Bu şekilde sayfanızın tıklanma şansı önemli ölçüde artacaktır.

meta açıklamasının SEO açısından pek önemi olmasa da dolaylı yoldan etkileyebilmekte..

Ek Bilgi: Meta Keywords Neden Kullanılmamalı?

2009 yılında bu yana sıralama sinyali olarak kullanılmadığı Google tarafından resmen duyuruldu. Kullanmayın, gereksiz tamamen. Arama motorları tarafından dikkate alınmadığı gibi gizli kalması gereken “anahtar kelimelerinizi” rakiplerinizin görebileceği şekilde açığa çıkarmış olursunuz.

C) İçerikte Anahtar Kelime Kullanım Yüzdesi

Öyle içerikler görüyorum ki, “anahtar kelimeler arasına serpiştirilmiş yazı” diyesim geliyor 🙂 İşte bu Google’ın Keyword Stuffing dediği durum..

Yani sayfayı gerekli gereksiz anahtar kelimelerle doldurmak..

Google, buna savaş açmış durumda. İçeriğiniz anahtar kelime tarlasına dönmüşse ve bir türlü SEO da şansınız yaver gitmiyorsa anahtar kelime / içerik oranınıza bir göz atın..

Bunun bir matematiği yok ama, tecrübelerime göre %0.05 – %1.5 arası ideal. %2 aşıldığında içeriğinizi katlediyorsunuz demektir.

%3-4+ den sonrasını Keyword Stuffing yani anahtar kelime yerleştirmesi = SPAM olarak düşünebiliriz. Bugün olmasa bile, yarın sıralamalarınız tepe taklak gidebilir..

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #7 : Anahtar kelimenizi ilk 50 kelime içerisinde kullanın derim. Bazı uzmanlar ilk 100 veya ilk 150 kelime diyor olabilir. Gerçek şu, ilk paragraf içinde olması, hatta ilk bir kaç sözcükten biri olması daha iyidir. İlk 150 kelimede 2 kez kullanabilirseniz A++ olur, bundan fazlası gereksiz. Ölçüyü kaçırmadan ve anlatım bütünlüğünü bozmadan yeri geldikçe , eş anlamlı anahtar kelimeleri de dahil ederek kullanabilirsiniz.

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #8 : Eş anlamlı ve yakın anlamlı anahtar kelimeleri içeriğiniz boyunca yeri geldikçe kullanmaya özen gösterin. Örneğin: “ucuz uçak bileti” ve “uygun uçak bileti” aslında çok yakın anlamlı anahtar kelimelerdir. “araba” ve “otomobil” ise eş anlamlı sözcüklerdir. Kelimelerin bu şekilde varyasyonlarını dahil ettiğinizde, bu varyantlardan da rahatlıkla trafik alabilirsiniz. Hatta, ana kelimede çok iyi sıralama aldığınızda, bu anahtar kelimelerde de ekstra bir zahmete katlanmadan yükselmiş olacaksınız [eş anlamlı varyasyonlar için ayrı içerikler oluşturmak bir hatadır, bunu da yeri gelmişken belirteyim]

D) LSI Keywordler ve Kullanımı

LSI yani Latent Semantci Indexing , gizli anlamsal indeksleme anlamına gelmekte.

LSI anahtar kelimeler, bir anlamsal bütünlüğün üyeleridir. Eş anlamlı kelimeler LSI keywordlerdir ama tün LSI keywordler eş anlamlı olmak zorunda değildir.

Aşağıdaki örneği bir düşünelim.

Örneğin: “Apple” ile “iTunes” anlamsal olarak birbiriyle ilişkili sözcüklerdir. Bu örneği özellikle seçtim çünkü çoğu kez LSI sözcükler eş anlamlı sözcükler ile karıştırılmakta.

Bir başka örnek: Apple = Elma ve bir de Apple = Teknoloji Şirketi var.

Bir websitesi var, ve Apple ile alakalı.. ama hangi Apple kardeşim? meyve olan mı, yoksa Şirket olan mı? Google buna nasıl karar verecek?

İşte burada LSI keywordler devreye girmekte.. Örneğin sayfada “fresh apple = taze elma” şeklinde bir ifade varsa ya da “delicious apples = lezzetli elmalar” belli ki bu sayfa elma meyvesi ile alakalı.. Yani sayfada; taze, lezzetli, çıtır, sulu, bol vitaminli gibi kelimeler de varsa bu meyve olan elmadır..

Eğer sayfada “Apple” ile birlikte “telefon, tablet, bilgisayar, uygulama, satın al” gibi kelimeler yer alıyorsa bu web sayfası şirket olan Apple ile ilgili demektir.

LSI anahtar kelimeler , Google’ın içeriğinizi çok daha iyi anlamasına yardımcı oluyor.

“SEO” anahtar kelimesi için örneklendirirsek bazı LSI keywordler şunlar olabilir: “Arama Motoru Optimizasyonu” , “Web Sayfası Optimizasyonu” ,”Site içi SEO” “Google’da Yükselme” , “Arama Motorlarında Üst Sıralarda Çıkma” “Google Optimizasyonu” SEO Öğren “SEO teknikleri” vb.

LSI Keywordler konusunda ücretsiz pek çok araç var. Çok azı Türkçe destek sağlıyor. Bunlardan biri de KeySearch’ün sunmuş olduğu LSI anahtar kelime bulma aracı.

E) Görsel Optimizasyonu

Metin içeriklerin aksine, Google ve diğer arama motorları şimdilik görsel içerikleri göremiyor, okuyamıyor.

Bu nedenle, Google bir resmin tam olarak ne ile alakalı olduğunu anlayabilmek için; Özellikle title etiketini kullanıyor. Resminizin ALT etiketini kesinlikle anahtar kelimenizi içerecek şekilde yapılandırmalısınız.

google görsel seo da alt etiketinin önemi

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #9 : Google, görselde ALT etiketine ek olarak ; resim dosyasının adını ve resim başlığını da resim hakkında bilgi sahibi olmak için değerlendirmektedir. Resminizi “anahtar-kelime-aciklayici-metin.png” dosya uzantısı önemli değil, JPG de olabilir.. Anahtar kelimenizi içerecek şekilde tanımlayıcı bir isim ile dosya adını yapılandırın. WordPress altyapılı sitelerde bu şekilde isimlendirip yüklediğinizde başlık da otomatik olarak aynı değeri almaktadır (değiştirebilirsiniz de..) önemli olan resim başlığında da anahtar kelimenizin yer alması ve mümkünse yanına kısa bir açıklama iliştirebilmektir.

Kullanıcı Deneyimi (UX) Neden Önemli?

Arama motoru optimizasyonu açısından eksiksiz bir websiteniz olabilir. Harika içerikler, güçlü bağlantılar vs..

Fakat UX açısından sınıfta kalıyorsa yani berbat bir kullanıcı deneyimi yaşatıyorsa uzun süre iyi pozisyonlarda kalamayacağınızdan emin olabilirsiniz.

Apple.com‘un eskilerden kalma websitesine bir göz atınca.. İnternet dünyası nereden nereye gelmiş dedirtiyor insana.. Hemen altında ise az önce aldığım Apple.com ekran görüntüsü yer alıyor..

Apple.com un eski websitesi UX ve SEO açısından berbat durumdaydı..
Eskiden Apple.com Kaynak: HubSpot.com
Günümüzde Apple.com

Kullanıcı deneyimi açısından modern Apple.com gerçekten eşsiz.. O kadar sade, o kadar ürünlere odaklı ki .. istediğiniz herşeye anında ulaşabiliyorsunuz. Karmaşa yok, sadeliğin ve basitliğin gücü..

Kullanıcı Deneyimi ve SEO birbiri ile indirekt olarak ilişkili, yani UX açısından kötü bir websitesi bir süre sıralamalarda iyi yerlerde kalabilir, bunun belirgin bir zaman aralığı yok. Ziyaretçi sayısına ve pek çok farklı parametreye göre değişiyor.

Fakat eninde sonunda, Google ziyaretçilerden UX sinyallerini alıyor ve sıralamalarınıza doğrudan müdahil olan bir algoritmayı devreye sokuyor. Bunun nedenlerine yine bu yazıda değinmiştik.

Özetle; UX (kullanıcı deneyimi) ; On Page SEO’nun ve dolayısıyla arama motoru optimizasyonu sürecinin önemli bir parçası.. İnsanlara aradıklarına en hızlı şekilde ulaşabilecekleri, karmaşadan uzak ve güzel bir deneyim yaşatmak önceliğimiz olmalı.

İçerik Hakkında En Önemli Noktalar

İçeriğiniz yeteri kadar iyi olmadığında, yukarıda bahsettiğim tüm kritik On Page SEO kriterleri önemini kaybediyor.

Harika bir site içi SEO’ nuz var ve bir SEO Uzmanı olarak buna tam 1.000.000 ( 1 MİLYON) PUAN veriyorum.. En soldaki 1 var ya, işte o içerik kalitesini temsil ediyor.. 1 ‘i en soldan silerseniz, kalan sıfırların kaç tane olduğunun bir önemi var mı, elbette yok.. Sonuç.. SIFIR..

Bir kaç kez değindiğim gibi, en güçlü SEO ; insanların istifade edeceği harika içerikler oluşturmaktan geçiyor.

Teknik SEO Hakkında Önemli İpuçları

Teknik SEO ifadesini daha önce duymamış olabilirsiniz. Sitelerin arama motoru botları tarafından ulaşılabilirliği, indeks alması, site haritalarının gönderimi, site hızının optimizasyonu ve mobil uyumluluk gibi konuları kapsıyor.

Teknik SEO , özellikle son 5 yılda çok önemli hale geldi. Kullanıcı deneyimini sıralama sinyalleri arasında merkeze doğru kaydıran Google için bu işin zamanla çok daha önemli hale geleceğini söyleyebiliriz.

Sitenizi Google Search Console’a Neden Eklemelisiniz?

Google Search Console = GSC olarak kısaltıyorum.. Sitenizi mutlaka eklemeniz gereken, Google Arama Motoru ile siteniz arasında bir bağlantı kuran , sitenin sahibi ve yetkilisi olduğunuzu doğrulayan ve olası sorunlara müdahale etmenizi sağlayan harika bir araç.

Google’daki performansınız ve siteni genel sağlık durumu; hangi anahtar kelimelerden (sorgulardan) tıklama alıyor; ortalama konumunuz, sıralama alan (ranklanan diyorum ben) sayfa URL leri gibi önemli verilere ulaşabilir, geçmişe dönük kıyaslama yaparak; hangi noktadan nereye geldiğinizi rahatlıkla görebilirsiniz.

Google Search Console a sitenizi mutlaka kaydedin. Ne yazık ki, henüz böyle bir hizmetin varlığından haberi bile olmayan websitesi sahipleri mevcut. Kimliksiz dolaşmak gibi birşeydir bu, sitenizi GSC’ye ekleyip doğrulamak 1-2 dakikalık iş.

GSC’nin Faydalarını Listelemek İstiyorum. Bu ücretsiz tool’u neden kullanmalısınız?

  • Sitenizin sahibi olduğunuzu & aynı zamanda sitenin bir sahibi olduğunu Google’a bildirmiş oluyorsunuz..
  • Bir XML site haritası göndererek sitenizin kolayca taranıp indexlenmesini sağlayabilirsiniz. [1 kez göndermeniz yeterlidir]
  • Hangi sorgulardan trafik alıyorsunuz, hangi potansiyel sorgulardan yeteri kadar trafik alamıyorsunuz [SEO için bunlara odaklanmak mantıklı olabilir]
  • Sıralama alan sayfalarınızı görüp, On Page SEO eksiklerinizi, içeriğinizin zayıf yönlerini tespit edebilir ve güçlendirebilirsiniz.
  • 404 hatalarını takip ederek, yönlendirmeleri yaptıktan sonra düzeltildi olarak işaretleyebilirsiniz.

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #10: Bir türlü index almayan içerikleriniz varsa ; pingleme gibi çağın gerisinde kalmış tekniklerle uğraşmayın. GSC’de “URL Denetimi” aracı ile indekslenmemiş URL nizi arama kutusuna yazıp aratın, eğer Google dizininde yoksa (ki indeksletmeye çalıştığınıza göre yok) URL dizinde yok, eklensin mi diye soracaktır, eklemesi için onaylayın ve bir kaç saniye sonra kontrol edin.. İçeriğiniz dizine eklenmiştir, hayırlı olsun. Bu aracı kullanmanın bir sınırı yok, yalnız içerik olarak boş URL leri indekslemeyebilir, URL altında içerik olduğundan emin olmalısınız.

Arama Motoru Dostu URL Yapısı Kullanın

WordPress kullanıcıları bu konuda oldukça şanslı. Bir kaç tıklama ile SEF URL (Search Engine Friendly URL = Arama Motoru Dostu URL) yapısı oluşturmak mümkün.

Çoğu websitesi sahibi sitesinin URL yapısını yeterince önemsemiyor. Halbuki, URL ler arama sonuçlarında görüntülenmekte ve CTR % nizi (tıklanma oranı) etkileyebilmekte..

  • URL niz kısa, anlamlı ve okunabilir olmalı
  • GET parametreleri, değişkenler ve garip karakterler içermemeli
  • Anahtar kelimenizi içermeli
  • URL – içerik birbiriyle doğrudan alakalı olmalı..
  • Kötü URL Örneği: seofabrika.com.tr/seo/?p=1283
  • SEF URL Örneği: seofabrika.com.tr/seo

WordPress’de SEF URL basitçe aşağıdaki gibi yapılabiliyor. Tabi, bunu sitenizi kurar kurmaz yapmanız lazım. Aksi halde, indeks almış içeriklerinize arama sonuçlarında tıklandığında 404 hataları oluşacaktır, 301 yönlendirmesi ile çözülebilir .htaccess üzerinden ama.. Baştan bu ayarı yapmak sonradan uğraşmamak en güzeli.

SEO'da SEF URL nasıl yapılır WordPress ayarları SEF URL
SEOda sef url nin önemi ve wp site altyapısında seo uyumlu lşnk yapısı nasıl yapılır.

Anahtar kelimeniz SEF URL içerisinde yer almalı fakat, bunda aşırıya kaçarak uzun ve tamamen anahtar kelime dolu bir link yapısı oluşturmayın. [Okuduğunuz bu içeriğe ait URL yapısı …/seo şeklinde örneğin.. Sadece 1 kez anahtar kelimemi kullandım.]

Konuyla ilgili ek bilgiye ihtiyacınız olursa MOZ’da güzel bir yazı var. [3]

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #11 : Her zaman kısa SEF URL yapısı kullanın. Kısa URL ler, Google ‘da uzun URL lere göre daha üst sıralarda yer alıyor. Fakat, şimdi gidip oturmuş bir sitenin link yapısını da değiştirmeyin [bir uzmandan yardım almadan bu işe girişmeyin.] Bu özel bilgiyi , bundan sonra oluşturacağınız içerikler ve projeler için kullanabilirsiniz.

Site Hızını Optimize Etmenin İncelikleri

Yavaş yüklenen bir websitesi sadece ziyaretçilerinizin sinirini bozmakla kalmaz, SEO ‘nuza da zarar verir.

Ne demiştik? Google, için esas olan “kullanıcı memnuniyeti..” O halde neden kullanıcıları, yavaş açılan ve geç yüklenen bir web sayfasına yönlendirsin ve şimşekleri üzerine çeksin?

Tahmin edebileceğiniz gibi akıllı Google, yavaş websitelerini halının altına süpürüyor (arka sayfalara atıyor) ve hızlı açılan sayfaları üst sıralara taşıyor..

2018’de gerçekleşen bir güncelleme ile mobil sayfa açılma performansı mobildeki sıralama için önemli bir faktör haline geldi. [kaynak burada] Artık Google, sitenin performansını bir sıralama sinyali olarak kullandığını da resmen kabul etmiş oldu.

Ve bu güncelleme ile özellikle mobilde kötü performans gösteren websiteleri cezalandırılarak az önce de belirttiğim gibi halının altına süpürüldü 🙂

Allah’tan Google sitelerin hız performansı konusunu muallakta bırakmadı ve harika bir araç geliştirerek websitesi sahiplerine analiz ve optimizasyon konusunda yol göstermeye başladı.

Bu aracın adı “Google PageSpeed Insights = GPSI” ve oldukça kullanışlı. GTmetrix, pingdom gibi araçlar da mevcut fakat Google’ın GPSI aracını diğerlerine tercih ederim her zaman.

Aşağıdaki görselde bu sayfamızın GPSI de Masaüstü için 100 üzerinden 100 Tam Puan aldığını görebilirsiniz 🙂 Elbette bu skoru yakalamak için uzun ve çetrefilli bir optimizasyon süreci gerçekleştirdik [Bu konuda başlı başına detaylı bir yazı yazarak size en ince ayrıntısına kadar yardımcı olacağım merak etmeyin.]

Arama motoru optimizasyonu sayfa hız optimizasyonu için skorum 100 üzerinden 100 durumunda

Masaüstü hız skorun mükemmel.. Peki, mobilde durumlar nasıl? Mobilde de mükemmele epey yakın.. Mobilde bu hız skorunu yakalamak oldukça zor ve nadir gerçekten.. Pek çok SEO müşterimin mobil performansı 20 ile 70 arasında, 70+ sonrası çok az karşılaşıyorum.

Mobil SEO hız skorum 100 üzerinden 96

Gördüğünüz gibi az da olsa yapılacak işim var 🙂

Bir müşterimin analiz sonuçlarını örnek olarak paylaşıyorum, yapılması gerekenler kısmını nasıl listelediğini buradan görebilirsiniz.

SEO konusunda hız optimizasyonu için Google page speed insights hataların ayıklanması

Çok fazla teknik detay olduğunu kabul ediyorum. Eğer altyapınız WordPress ise bu optimizasyonların çoğunu kaliteli bir cache eklentisi ile gerçekleştirebilirsiniz. [WP Fastest Cache Premium veya WP Rocket gibi..]

Geliştiriciler için NOT:Apache ve NGINX web sunucuları için Google’ın hazırlamış olduğu paketler mevcut. Biraz ileri düzey ama böyle bir seçeneğin de mevcut olduğunu bilmenizi istedim. Şuradan ilgili paketleri inceleyip indirebilirsiniz.

SSL Sertifikasının Sıralamalara Etkisi var mıdır?

Google, SSL sertifikası kurulu olan websitelerine birazcık öncelik veriyor.. Birazcık dedim, çünkü bu tek başına bir sıralama sinyali değil ve SSL kurar kurmaz mucize sonuçlar beklemeyin..

MOZCAST verilerine göre [buradan ulaşabilirsiniz] 1.sayfada yer alan websitelerinin %95.3 ü SSL sertifikası kullanıyor.. Bu da demek oluyor ki, sıralama faktörü olmasa bile Google, güvenli sitelere değer veriyor, SERP de öncelik tanıyor.

Bir süre önce Google Chrome, SSL si olmayan websitelerini aşağıdaki gibi bir uyarı sürprizi ile karşılamaya başladı.. “Güvenli Değil” bir de bunu sitenizin ziyaretçileri gözünden değerlendirin.. Böyle bir uyarıyı gördükten sonra bu sitede alışveriş yapmak ister miydiniz? Kart bilgilerinizin güvende olduğunu düşünür müsünüz?

Arama motoru optimizasyonu seo konusunda ssl sertifikası olmayan websitelerinin "güvenli değil" uyarısı vermesi hakkında..

SSL deki en büyük sıkıntı kurulumundan sonra farklı URL yapıları oluşması.. Bunu çözmek için WP de basit bir eklenti var tüm WordPress SSL sorunlarınızı çözüyor. Eklenti adı “Really Simple SSL”

Aşağıdaki notumu mutlaka dikkate alınız. Farklı URL varyasyonları asıl URL nize yönlenmelidir.

site içi seo da ssl ve yönlendirmelerin doğru bir şekilde yapılması..

Müşterilerimin en çok sorduğu sorulardan biri: “SSL sertifikası kurmak, websitemin sıralamalarına bir katkı sağlayacak mı?”

Bunun net bir cevabı yok, ama tecrübelerim doğrultusunda SSL den sonra çok büyük sıçralamalar beklemeyin, belki bazı anahtar kelimelerde bir sıra – iki sıra.. Aslında bu konudaki tezimi destekleyen bir Google açıklaması da mevcut.

Google’dan Gary Illyes şöyle diyor: “İki websitesinin her konuda başabaş olması durumunda (otorite, içerik kalitesi vb) , SSL bu beraberliği bozmak için kullanılabilir” yani tek başına bir sıralama sinyali olarak değerlendirilmiyor. Kaynak Şurada [5]

SEO için websitenizin SSL versiyonuna geçiş yapmak sıralamalarınızda büyük değişikliklere neden olmayabilir, kabul.. Fakat; sırf Chrome’un şu “Güvenli Değil” uyarısından kurtulmak için bunu yapmalısınız + BONUS olarak da bir kaç sıra yükselmenize katkı sağlarsa ne alâ..

Site içi Linkleme ve SEO

Site içi linkleme ; mevcut içeriğinizden alakalı içeriklere yeri geldikçe bağlantılar vermek şeklinde yapılabilir. Bunun bir kaç faydasından söz etmek mümkün..

Site içi linklemenin SEO ve arama motoru optimizasyonu açısından önemi. Site içi linkler nasıl verilmeli ve ne kadar etkili seo açısından.
  • Ziyaretçinizi sitede tutmak ve websitenizle daha fazla etkileşimde bulunmasını sağlamak.
  • Zengin anahtar kelime varyantları üzerinden linkleme yaparak Google’a güçlü bir sıralama sinyali göndermek (Dikkat: sürekli tam eşleşmeli anchor kullanmayınız, LSI keywordleri ve Long Tail Keywordleri de dahil ediniz.)
  • Ziyaretçilerinizin diğer içeriklerinize kolayca ulaşmalarını sağlamak.. Aslında bu, bir bağlantı oluşturmanın temel amacı.. Bağlantının önüne veya ardına tıklayın, bu konuda detaylı bilgi için.. vb ibareler tıklanma oranını artırır (tıklanan linkler her zaman en kaliteli linklerdir.)

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #12: Önemli sayfalarınıza sitenin alt ve üst menülerinden mutlaka bağlantı verin. Özellikle ana menü veya üst kısımdan alt sayfalarınıza doğru verilen bağlantılar oldukça değerli ve etkili.. Bir anlamda Google’a “Bu sayfalar benim için son derece önemli!” demiş oluyorsunuz ve Google’ da bunu güçlü bir sıralama sinyali olarak görüyor. (Aşırıya kaçmadan yapmaya çalışmanızı tavsiye ederim, menüleri tamamen anahtar kelime ile doldurmak da bu tekniğin etkisini öldürmekte.. ) Sitenin alt kısmına 2.dereceden önemli olduğunu düşündüğünüz sayfaların bağlantılarını ekleyebilirsiniz..

F) Mobil Optimizasyon (Mobil SEO)

Mobil SEO, bir süre önce “yapılması iyi olur” dan “mutlaka yapılmalı” durumuna level atladı.. Websitenizi mobil ziyaretçi için optimize etmek Google’ın “Mobile First Indexing” güncellemesinden sonra bir gereklilik..

Mobile First Indexing veya Mobil Öncelikli Dizine Ekleme kısaca şudur; sitenizin mobil cihazda görünen versiyonunun öncelikli olarak indeksleneceği ve artık masaüstü görünüm yerine mobil görünümün varsayılan olacağı anlamına geliyor.

  • Eskiden websitenizin Masaüstü Versiyonu “asıl versiyon” du.. Artık mobil versiyonu “asıl versiyon”.. (İnternet kullanımının %80’i mobil telefonlarda gerçekleştiği için gayet mantıklı bir geçiş.)
  • Eskiden sitenin masaüstü versiyonu sıralamalarda dikkate alınıyordu artık mobil versiyonu dikkate alınmakta.
  • Google dizini aynı, bu noktada değişen birşey yok. Bu arada sitenizin masaüstü versiyonu da dizine eklenmekte.

Google, Mobil Optimizasyon için çeşitli ücretsiz araçlar sunuyor. Bunlardan biri de Mobil Uyumluluk Test Aracı websitenizin mobil uyumlu olup olmadığı konusunda tereddütleriniz varsa bu aracı kullanarak test edebilirsiniz.

Mobll uyumluluk Test Aracı SEO

Eğer araç sayfanızın mobil uyumlu olmadığını söylerse, tüm işleri bir kenara bırakın ve sitenizi mobil uyumlu hale getirmek için kolları sıvayın. Yukarıda da vurguladığım üzere, Mobil Optimizasyon artık SEO sürecinin en kritik noktalarından biri.

Mobilde en büyük sorun ekranın küçük olması.. Bir de bu küçük ekranda popup reklamların yer alması kullanıcıyı kızdırıyor ve kötü bir deneyime yol açıyor.

Google içeriği engelleyen ve ziyaretçileri kızdıran bu popup türevlerine (interstitial reklam da deniyor) yer veren sitelere sıralamalarda öncelik vermeyeceğine dair bir duyuru yapmıştı buradan ulaşabilirsiniz.

interstitial popup mobil seo için oldukça kötü.. bu tür yaklaşımlardan uzak durmalısınız.

Bu reklamları haber siteleri de yaygın olarak kullanıyor. Gerçekten oldukça sinir bozucular.. İçeriğe ulaşmak için kapatmaya çalışıyorsun ama kapanmıyor da..

Bu durumun bir kaç istisnası mevcut, Cookie politikasını kabul etmenizi isteyen popuplar ; 18 yaşından büyük olduğunuzu doğrulamanızı isteyenler ve ekranın makul bir bölümünde belirenler.. Aşağıdaki görselde bunları görebilirsiniz.

Arama motoru optimizasyonu konusunda önemli parametrelerden biri de mobil kullanıcı deneyimi. Bu konuda interstitials banner türevlerinden uzak durmak gerekmektedir.

G) Google Analytics ile Sonuçları Takip Edin

Analytics harika bir araç.. ve kullanımı oldukça kolay. Arama Motoru Optimizasyonu açısından Analytics ile hangi anahtar kelimelerden trafik aldığınızı, en çok ziyaretçi alan sayfalarınızı ve ziyaretçilerinizin içeriklerinizi nasıl tükettiğini izleyebilirsiniz.

Google analytics ve seo kullanımı

Bu veriler, Google Optimizasyonu süreci için eşsiz .. Örneğin bir sayfanızdan ziyaretçilerin hemen çıktığını fark ediyorsunuz ve o sayfada gerekli iyileştirmeleri gerçekleştirerek ziyaretçiyi sitenizde tutuyor ve Google’a olumlu bir sıralama sinyali gönderiyorsunuz.

Site Dışı SEO ve Link İnşası Önemli Noktalar

Link inşası , SEO sürecinin bütününe bakıldığında hala çok önemli bir yer tutuyor. Bir kaç kez değindiğim gibi, muhteşem ötesi içerikleriniz ve harika plus bir websiteniz olsa bile yeteri kadar kaliteli site tarafından size bağlantı verilmediği sürece sıralamalarınız can çekişmeye devam edecektir.

Site dışı SEO bazen Off Page SEO olarak da karşımıza çıkmaktadır. Aynı terminoloji..

Backlink : Diğer sitelerin sitenize verdiği bağlantılardır. Google bu bağlantıları, sitenizin diğer websiteleri arasında “referans verilebilirlik oranı” , “güvenilirlik” ve “otorite” açısından değerli bulmaktadır.

Bağlantı veren sitenin kendi sektöründeki otoritesi [1.sayfadaki anahtar kelime sayısı, domain yaşı, toplam bağlantı sayısı vb] sitenize gelen backlinkin kalitesini ve etkisini önemli ölçüde artırmaktadır.

Yapılan bir çalışmaya göre, özellikle ilk sayfa SERP ‘e bakıldığında sonuçlar ile toplam backlink sayısı arasında bir korelasyon mevcut. Yani, 1.sırada yer alan websitesinin 450 farklı domainden backlinki var, 2.sıradaki sitenin 340 .. bu şekilde bir ilişki mevcut. (İlgili yazı şurada)

Bazı SEO Uzmanları , zamanla backlinklerin etkisinin azalacağını ifade ediyor. Buna pek katılmıyorum. Farklı faktörlerin de etkisi olduğu su götürmez bir gerçek, örneğin bundan 10 yıl önce Mobil SEO veya Teknik SEO , UX sıralama faktörleri arasında yoktu dolayısıyla da backlinkler en büyük sıralama sinyaliydi.

Aslında değişen birşey yok. Backlinkler hala en güçlü, en büyük sıralama sinyali çünkü backlink edinmek (doğal yollardan) websitelerinin pek müdahil olamayacağı bir süreç.

Bu arada şunu tekrar hatırlatayım, diğer parametreler olmadığında tek başına anlamsız. Harika ötesi içerikleriniz , kullanıcı dostu websiteniz ve On Page SEO zaten olmalı.

SONUÇ: Backlinkler en önemli sıralama faktörü ve SEO’ nun en önemli parçası (tek başına anlamsız olsa bile) , güçlü ve doğal bağlantılar olmadan SERP de mucizeler beklemeyin.

Backlink Kalitesi Neden Önemli?

Her backlink aynı değil , güçlü ve popüler sitelerden alınan 1 bağlantı ; yetersiz otorite ve popülerliğe sahip onlarca siteden gelen bağlantıdan çok daha etkilidir.

SEO ve backlink kalitesi açısından otoriter backlinkler çok daha değerlidir ve sıralama etkileri çok yüksektir.

Site otoritesi konusunda ilk baktığım Ahrefs DR (domain rating) değeridir. Bunun dışında MOZ DA (domain authority) veya Majestic TF (trustflow) da dikkate alınabilir metriklerden.

Sıralama gücü düşük olan zayıf otoriteli websitelerinden alınan backlinkler arama motoru optimizasyonu açısından çok daha az etkilidir.

Yüksek otoriteli backlinklerin sıralama gücü yukarıdaki görsellerden anlayacağınız üzere oldukça yüksek. Yalnız bu tür linkleri edinmek oldukça zor..

Evet, düşük otoriteli bağlantıları kolayca bulabiliyorsunuz fakat bunların da sıralama gücü açısından sınırlı olduğunu belirtmeliyim (yine de etkili olmadıklarını söylemiyorum, doğal bir bağlantı profilinde zaten hemen her çeşit backlink bulunması gayet normaldir.)

MOZ PA = MOZ Page Authority = MOZ Sayfa Otoritesi

MOZ , site ve sayfa otoritesi konusunda referans kabul edilen önemli bir araç. MOZ Domain Authority = Domain Otoritesi, domainin gücünü ve kalitesini yansıtan bir metrik.. PA = Page Authority ise sayfanıza bağlantı veren sayfanın otorite değerini yansıtan metriktir.

Sayfa otoritesi yüksek olan bağlantılar sitenize maksimum otorite akışı sağlayacaktır. DA değeri yüksek olduğu halde, PA değeri alt sayfalar için nispeten daha düşük olabilmekte.

Tahmin edebileceğiniz gibi, istisnai durumlar hariç, genelde güçlü ve DA değeri yüksek bir websitesinin anasayfa PA değeri alt sayfalara nazaran çok daha yüksektir.

Bu nedenle, bir websitesinin anasayfasından sitenize doğru gelen bağlantılar daha çok otorite akışı sağlıyor ve daha etkin sıralama gücü taşıyor.

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #13: Her zaman sektörünüzle alakalı güçlü websitelerinden bağlantılar almaya çalışın. Relevancy (alaka düzeyi) denilen bu kavrama Google büyük önem vermektedir. Sitenizle birebir aynı sektörde yer alan sitelerden gelen bağlantılar maksimum SEO değeri taşırken, hiç ilgisi olmayan bir sektörden gelen bağlantılar çok daha az SEO değeri taşımaktadır. Bazı sektörler kardeştir, örneğin SEO ve Web Tasarım kardeş sektörlerdir ve birebir aynı olmasa bile alaka düzeyleri yüksektir. Buna karşın SEO ile Diyet & Zayıflama blogu arasında en ufak alaka olmadığından çok otoriter bir websitesi dahi olsa; sıralama gücü oldukça düşük olacaktır.

Sitenizle alakalı sitelerden gelen bağlantılar; Google’a bu backlinklerin doğal olduğunu da kanıtlamakta.. Eğer bağlantı profiliniz ağırlıklı olarak alakasız ve relevancy skoru düşük bağlantılardan oluşuyorsa siteniz bir kaç kırmızı bayrakla işaretlenmiş olabilir, dikkatli olmanızı öneririm.

ÖNEMLİ HATIRLATMA: Yukarıda dikkat çektiğim husus sadece bir uyarı. Elbette backlink profilinizde sitenizle ve sektörünüzle alakası olmayan backlinkler de olabilir. Sadece alakasız sitelerden gelen bağlantıların, tüm profinizin büyük kısmını oluşturmadığından emin olun.

Kritik Noktalarıyla Black HAT ve White HAT SEO Kavramları

Black HAT SEO , agresif optimizasyon tekniklerini içeren ve Google yönergelerine aykırı olan günümüzde etkisini ve geçerliliğini büyük ölçüde yitirmiş tekniklerden oluşur.

Bu tür zararlı çalışmalar ile websitenizi riske atmaya asla değmez. Er ya da geç siteniz Google tarafından tespit edilerek siteniz arama sonuçlarından tamamen kaldırılacaktır.

White HAT SEO , doğal ve Google yönergelerine en üst düzeyde uyan teknikler ile yapılan optimizasyonlardan oluşur. Sitenizin hedef kitlenize ulaştırılması için tanıtım ve reklam çalışmaları yaparak içeriğinize bağlantı kazandırmak White HAT SEO sürecine bir örnektir.

  • Backlinkler için para ödemeyin, link satın almayın. Bunlar Google yönergelerine aykırıdır buradan link schemes konusuna bir göz atın derim.
  • Backlink satın almak ya da bağlantılar için para ödemek yerine sitenizin sektörde tanıtımını yapın, sizden daha güçlü sitelerin oluşturduğu komünitelere ulaşarak reklam yapmaya ve içeriğinizi tüketmelerine odaklanın.
  • Güçlü ve kaliteli içeriklerden istifade eden insanlar doğal bir şekilde (seve seve) sitenize bağlantı verecektir, üstelik aynı sektörde olduğunuz için sitenize içeriklerinden bağlantı vermeleri SEO açısından her iki siteye de katkı sağlamaktadır.
  • Link satın almanın bir dezavantajı da para ödemeyi durdurduğunuzda bağlantıların kaldırılması ve sitenizin tüm sıralamalarını kaybetmesidir, sitenize bu kötülüğü yapmak istemezsiniz.

ÖZEL SEO STRATEJİSİ #14: Güçlü ve sektörünüzle yakından alakalı sitelerden bağlantı kazanmak ve okuyucularına ulaşmak için konuk yazarlık teklif edin. Bunun için bir miktar ücret talep eden siteler olabilir. Neticede bu tür içerikleri reklam olarak görüyorlar.. Bu yöntem en etkili backlink inşa tekniklerinden biridir çünkü sitenize trafik akışı da sağlar.

SONUÇ : Arama motorları var olduğu sürece SEO var olmaya devam edecektir. İnsanlar ve alışkanlıkları değiştiği sürece , davranışları değişecek ; SEO süreci de buna bağlı olarak değişecektir.. Tıpkı mobil optimizasyonun artık bir zorunluluk haline gelmesi gibi.

  • Kaliteli içerikler oluşturmaya önem verin.
  • Mobil SEO ve Sitenizin Hızlandırılmasına öncelik verin.
  • Alakalı sitelerden bağlantı edinmeye çalışın.
  • Ziyaretçilerinizi sitenizde tutmak için site içi linklemeye özen gösterin.

Lütfen yazımızı beğendiyseniz yorum kısmından düşüncelerinizi bizimle paylaşınız. Ayrıca sorularınızı da sorabilirsiniz. Hepsini tek tek okuyup cevap vermeye gayret ediyorum.